Autobiografie Hubert Gulickx Next (right).

-27-

De directeur van de school, Piet Knipscheer, was een gehuwde priester. Hij had alleen de bevoegdheid om filosofie te geven. Toen in de tachtiger jaren het aantal leerlingen terugliep en de directeur ook weer lessen moest geven, heb ik mijn plaats voor hem ingeruimd. Ik kon in de VUT gaan bij de Katholieke Leergangen. Tijdens die jaren van lesgeven op de MBO-SD had ik een goed contact met de studenten. De meeste van hen hadden een baan. Velen deden vrijwilligerswerk toen de banen schaars werden tijdens de economische crisis van de tachtiger jaren. Vele studenten heb ik in de loop der jaren geholpen met het maken van hun eindscriptie. Vanuit de MBO-SD in Eindhoven werd er ook eens 'n beroep gedaan op mij om een zieke docent te vervangen gedurende het laatste trimester. Met mijn Volkswagentje ging ik dan ook in Eindhoven les geven en op het einde van het jaar examen afnemen. Dat was hard werken. Nooit heeft er op Mariaweide iemand gevraagd wat ik deed of waarom ik naar Eindhoven ging. Ik vermeld dat als een merkwaardigheid, want ik vond het niet erg. Ik denk dat zoiets in de meeste van onze kloostergemeenschappen het geval is. Als je iets doet wat buiten de gebruikelijke werkzaamheden valt dan kan men geen interesse opbrengen. Behalve voor datgene wat de prior doet. Voor de rest moet ieder maar voor zichzelf uitmaken wat hij doet of nalaat. Op mislezen, koorgebed, preekbeurt wordt gelet. Een klankbord voor je werken en denken moet je buiten het klooster zoeken. Ik denk ik dat dat komt omdat de meeste medebroeders op Mariaweide niet meer actief waren. Zoals men in het huis van de gehangene niet over de koorde spreekt'. zo praat je in het huis van de rustende dominicanen niet meer over werken.


5) De Kleuterleidsteropleiding - De Klos -


Op het einde van mijn verhaal over de Rijks H.B.S. heb ik al verteld dat de overgang van de Rijks naar de Klos, de Kleuterleidsteropleiding, een fijne ervaring was. Voor het gemak gebruik ik de verkorting Klos. Het was een opleiding die drie jaar duurde. De studenten die allemaal meisjes waren hadden een dag in de week praktijk tijdens het eerste schooljaar. Later werd de praktijk uitgebreid tot twee dagen in de week. Rond Sinterklaas mochten de meisjes de hele week in de school werken en spelen met de kleuters. De lessen pedagogiek en didactiek waren gericht op het spelend leren. Het kleine kind, de kleuter, stond centraal. In het evangelie staat een verhaal waarin Jezus een kind plaatst in de kring van de leerlingen. Met de les: zo gij niet wordt als kinderen zult gij het Rijk van God niet binnengaan. De Klos aan de Zusterstraat in Venlo was in 1973 een voorportaal van het Rijk Gods. Na de oorlog was de school gesticht door de Zusters van Liefde en Zuster Victoire was de eerste directrice. Toen ik er kwam was Frans Bakker directeur. Van de zusters van Liefde waren er nog twee werkzaam: zuster Adriaan was adjunct-directrice en zuster Martinelle werkte op de administratie en gaf les in het maken van poppen en andere textiele werkvormen. Twee lieve zusters die ik nog altijd zeer genegen ben. De omgang tussen docenten en meisjesstudenten was heel gemoedelijk. Ze noemden ons docenten bij de voornaam. De vooropleiding van de meisjes was in de meeste gevallen de Mavo. Bij allen was de motivatie op eerste plaats het omgaan met kinderen. In het onderwijs wordt een beetje laatdunkend neergekeken op de kleuters. Aan die hummels kun je toch geen kennis kwijt. Zelf ben ik in mijn kleuterjaren op de bewaarschool geweest. Vanuit de volwassenen werd dat, het woord zegt het al, gezien als een plaats waar de kinderen onder toezicht veilig konden toeven. Terwijl de moeders met grote gezinnen de handen vrij hadden voor 'belangrijker' werk. Was de bewaarschool gericht op de aanpak van hygiëne en lichamelijk welzijn van de kleuter, de Klos stelde de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling op het eerste plan. Via de Klos leerde ik onder anderen Jean Piaget kennen. De filosoofpedagoog die in zijn observatie van de kleuters de waarneming, de taai, het denken, de motoriek en de fantasie in de ontwikkeling van de kleuter tot object van zijn wetenschappelijke werk had gekozen.

Pater

Hubert Gulickx

†13 -08-2004


Een Dominicaan

tussen het

Bronsgroen

Eikenhout


autobiografie hubert gulickx-03.